نفحات

نفحات صبح دانی به چه روی دوست دارم

نفحات

نفحات صبح دانی به چه روی دوست دارم

دستورکار فریبکارانه سعودی‌‌ها و قطری‌ها در سوریه

گروه ترجمه - پایگاه اینترنتی آسیاتایمز 4 فوریه 2012 (15 بهمن) در مقاله‌ای به قلم «پیپ اسکوبار» به دستورکار کشورهای عربی در سوریه پرداخت و نوشت: در مسیر سازوکارهای دموکراتیک اتحادیه عرب به‌عنوان قدرتی واقعی، شورای همکاری خلیج‌فارس نقش مهمی ایفا می‌کند که قطر و عربستان دو عضو مهم این شورا، کشورهای ضدانقلاب شناخته می‌شوند. اساساً شورای همکاری خلیج‌فارس، گروه اتحادیه عرب را به منظور نظارت بر اوضاع سوریه شکل داده است. شورای ملی سوریه مستقر در ترکیه و فرانسه (کشورهای مهم عضو ناتو) با اشتیاق، از ورود ناظران اتحادیه عرب حمایت کرد. پس از انتشار بررسی‌های یک ماهه 160 ناظر، محتوای آن همسو با خط‌مشی رسمی شورای همکاری خلیج‌فارس نبود؛ یعنی آن چهره‌ای از بشار اسد که وی را فردی خونریز و جنایتکار علیه مردم غیرمسلح نشان داده بود، در این گزارش مطرح نشد

گروه ترجمه - پایگاه اینترنتی آسیاتایمز 4 فوریه 2012 (15 بهمن) در مقاله‌ای به قلم «پیپ اسکوبار» به دستورکار کشورهای عربی در سوریه پرداخت و نوشت: در مسیر سازوکارهای دموکراتیک اتحادیه عرب به‌عنوان قدرتی واقعی، شورای همکاری خلیج‌فارس نقش مهمی ایفا می‌کند که قطر و عربستان دو عضو مهم این شورا، کشورهای ضدانقلاب شناخته می‌شوند. اساساً شورای همکاری خلیج‌فارس، گروه اتحادیه عرب را به منظور نظارت بر اوضاع سوریه شکل داده است. شورای ملی سوریه مستقر در ترکیه و فرانسه (کشورهای مهم عضو ناتو) با اشتیاق، از ورود ناظران اتحادیه عرب حمایت کرد. پس از انتشار بررسی‌های یک ماهه 160 ناظر، محتوای آن همسو با خط‌مشی رسمی شورای همکاری خلیج‌فارس نبود؛ یعنی آن چهره‌ای از بشار اسد که وی را فردی خونریز و جنایتکار علیه مردم غیرمسلح نشان داده بود، در این گزارش مطرح نشد و از ضرورت تغییر رژیم نیز مطابق خواست شورای همکاری خلیج فارس سخنی به میان نیامد. کمیته وزارتی اتحادیه عرب، این گزارش را با چهار رأی موافق (الجزایر، مصر، سودان و عمان) و تنها یک رأی مخالف (احتمالاً قطر) تأیید کرده است.

در ادامه مقاله آمده است: رسانه‌های غربی یا رسانه‌های عربی که همگی تقریباً مورد حمایت مالی عربستان یا قطر هستند، محتوای این گزارش را نادیده گرفتند و حتی در مورد آن بحثی نکردند؛ زیرا شورای همکاری خلیج‌فارس از ترجمه متن عربی آن به انگلیسی جلوگیری و آن را در پایگاه اینترنتی اتحادیه عرب منتشر کرد. گزارش قاطعانه است. دولت سوریه علیه معترضان سرکوب سازمان‌یافته و مرگبار صورت نمی‌دهد. در مقابل، گزارش به گروه‌های مسلح پنهان اشاره می‌کند که عامل کشتار صدها غیرنظامی و هزاران نظامی سوری هستند. بمب‌گذاری در اتوبوس‌ها، بمب‌گذاری در قطارهای حامل گازوئیل و بمب‌گذاری در پل‌ها و خطوط لوله نفتی، از جمله اقدامات گروه‌های مسلح ضدحکومتی بوده است. در مقابل، کشورهای روسیه و چین و بخش عظیمی از کشورهای در حال توسعه، دولت سوریه را در حال جنگ با مزدوران خارجی بسیار مسلح می‌دانند. این گزارش به طور گسترده، جنبه‌های مبهم تحولات داخلی سوریه را روشن ساخته است.

در پایان مقاله آمده است: شورای ملی سوریه اساساً شاخه‌ای از اخوان‌المسلمین است که با آل‌سعود و قطر ارتباط دارد و پشت صحنه نیز اسرائیل به‌آرامی از این جریان حمایت می‌کند. بیشتر اعضای ارتش آزاد سوریه را مزدوران خارجی تشکیل می‌دهند که شورای همکاری خلیج‌فارس به‌ویژه گروه‌های سلفی، آن‌ها را مسلح کرده‌اند. رهبران شورای همکاری خلیج‌فارس از جمله عربستان و قطر به‌طور علنی این گزارش را رد می‌کنند و در پی پیشبرد تغییر رژیم در سوریه از طریق شورای امنیت سازمان ملل هستند. بنابراین، ایجاد منطقه پرواز ممنوع همانند لیبی ضرورتی ندارد و قطعنامه تغییر رژیم در سوریه همواره با مخالفت روسیه و چین رو‌به‌رو خواهد شد. ضروری است از آل‌سعود و قطر پرسیده شود شما که به چشم‌انداز دموکراسی در سوریه این قدر اشتیاق داشتید، چرا از تسلیحات آمریکایی استفاده نمی‌کنید و در دل شب همانند آنچه در بحرین انجام دادید، خود به تغییر رژیم در سوریه نمی‌پردازید؟

منبع:basirat.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد