نفحات

نفحات صبح دانی به چه روی دوست دارم

نفحات

نفحات صبح دانی به چه روی دوست دارم

چرا سران منافقین در مقابل تعطیلی اردوگاه اشرف مقاومت می کنند؟

«مهدی ۲۲ سال پیش در سن ۱۷ سالگی به سازمان پیوست. آثار گرمای داغ صحرای عراق در چهره اش نمودار بود. او گفت که جذب شعارهای سازمان شد... اما احساس می کند که جوانیش، احساس، عاطفه و سرزمینش را از دست داده است» «محمد که مدت ۱۰ سال در کمپ بوده است می گوید: افراد زیادی را از لحاظ روانی آماده کرده اند که هنگامی که نیروهای عراقی حمله می کنند خودشان را جلوی ماشین بیندازند یا...

«مهدی ۲۲ سال پیش در سن ۱۷ سالگی به سازمان پیوست. آثار گرمای داغ صحرای عراق در چهره اش نمودار بود. او گفت که جذب شعارهای سازمان شد... اما احساس می کند که جوانیش، احساس، عاطفه و سرزمینش را از دست داده است» «محمد که مدت ۱۰ سال در کمپ بوده است می گوید: افراد زیادی را از لحاظ روانی آماده کرده اند که هنگامی که نیروهای عراقی حمله می کنند خودشان را جلوی ماشین بیندازند یا خود را آتش بزنند»«ما در کمپ اشرف دسترسی به هیچ تلویزیونی به غیر از «سیمای آزادی» تلویزیون سازمان نداشتیم، آن هم از طریق تلویزیون سالن غذاخوری» علی که در سن ۲۳ سالگی به سازمان پیوسته بود می گوید: «... مسعود رجوی طوری آیه های قرآن را توجیه می کند که گویی این آیه ها برای توجیه سیاست های سازمان نازل شده اند.» من نگران بودم که شاید آن ها از ترس نیروهای عراقی این صحبت ها را می کنند. آنان را جدا از هم در بالکن هتل بردم و از آن ها خواستم که واقعیت را بگویند و اگر به خاطر جانشان این صحبت ها را می کنند برای من قابل درک است و امنیت آنان اولویت دارد. اما همگی گفتند هیچ اجباری نیست» این بخشی از گزارش خبرنگار بی بی سی در سفر به عراق برای بازدید از کمپ اشرف است که طی آن با ۴ نفر از اعضای گروهک منافقین که موفق به فرار از اردوگاه اشرف شده اند گفت وگو کرده است. نکاتی که در سخنان این ۴ نفر نهفته است به خوبی ماهیت و همچنین چشم انداز بقای این گروهک را نشان می دهد.

اردوگاه اشرف در سال ۶۵ در ۸۰ کیلومتری مرزهای ایران در استان دیاله عراق بنیان نهاده شد و اعضای این سازمان بارها از این اردوگاه برای انجام عملیات های تروریستی به داخل خاک ایران اعزام شده اند. پس از اشغال عراق توسط آمریکا کنترل این کمپ طبق کنوانسیون چهارم ژنو به نیروهای اشغالگر سپرده شد. در اواخر سال ۲۰۰۸ با ضمانت تامین امنیت ساکنان کمپ از طرف دولت عراق، کنترل اردوگاه اشرف به نیروهای امنیتی عراق سپرده شد. پس از چند بار درگیری میان نیروهای گروهک منافقین و سربازان عراقی نهایتا دولت عراق پایان سال ۲۰۱۱ را به عنوان ضرب الاجل نهایی خروج اعضای این گروهک از عراق تعیین کرد که البته این مهلت با پادرمیانی بان کی مون و برخی دولت های غربی تا ۶ ماه دیگر از سوی نوری مالکی نخست وزیر عراق تمدید شد که اکنون حدود بیش از ۲ ماه از این مهلت سپری شده و هنوز خبری مبنی بر انتقال منافقین از اردوگاه اشرف به پایگاه لیبری در نزدیکی فرودگاه بغداد و سپس خروج آن ها از عراق منتشر نشده است و در آخرین مرحله سران این گروهک با هدف وقت کشی موضوع مذاکره با دولت عراق درباره شرایط خروج از اشرف را مطرح کرده اند.سران گروهک منافقین به خوبی می دانند که تعطیلی اردوگاه اشرف و خروج اعضای آن از کنترل های سفت و سخت در این اردوگاه، مواجهه شدن آن ها با واقعیت های بیرونی و دسترسی به اطلاعات واقعی پایانی بر فعالیت این گروهک خواهد بود چیزی که به خوبی در سخنان ۴ عضو فراری این گروهک با بی بی سی مشهود است.

 در این میان سران این گروهک با علم به احتمال پایان حضورشان در اردوگاه اشرف از چند سال قبل تمهیداتی را برای امکان فراهم کردن حضور اعضای آن در اروپا فراهم کرده و حتی با لابی های گسترده و خوش خدمتی های فراوان و استفاده از رویکرد خصمانه برخی کشورهای اروپایی علیه ایران نام این گروهک را از فهرست گروه های تروریستی اتحادیه اروپا خارج کردند روندی که از سوی سران این گروهک و حامیانش در آمریکا نیز دنبال می شود، که ضرورت هوشیاری دستگاه دیپلماسی و همچنین دیگر سازمان ها و حتی
NGOهای داخلی کشورمان برای مقابله با این روند و اطلاع رسانی گسترده از جنایات این گروهک تروریستی را دو چندان می کند. تداوم رویکرد برخورد دیپلماتیک با این مسئله و پرهیز از هر حرکتی که مجال مظلوم نمایی برای این گروهک در مجامع بین المللی را فراهم کند همچنین ادامه عفو اعضایی از این گروهک که دست آن ها به خون شهروندان ایرانی آغشته نشده و تاکنون بنابر اعلام سفیر ایران ۱۶۸۰ نفر از ساکنان این اردوگاه که مایل به بازگشت به ایران هستند مورد عفو جمهوری اسلامی قرار گرفته اند می تواند ضربه کاری بر انسجام آن ها وارد و روند اضمحلال نهایی این گروهک را تسریع کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد