نفحات

نفحات صبح دانی به چه روی دوست دارم

نفحات

نفحات صبح دانی به چه روی دوست دارم

فضای مجازی در استخدام ارتش آمریکا

در تازه ترین نمونه، پلیس فدرال آمریکا به شکل کاملاً علنی اعلام کرده است که با راه انداختن ابزاری به نام «مش آپ» قصد دارد با جمع آوری اطلاعات کاربران شبکه های اجتماعی در اینترنت به بررسی و تحلیل آنها بپردازد.اف بی آی با تنظیم و ارائه سندی شش صفحه ای این فضا را در کنار فیس بوک به دیگر سطوح همچون توئیتر، یوتیوپ، فلیکر و ... گسترش داده است. کاری که از پیش نیز انجام می داد، اما آن را علنی نمی کرد.

1- دنیای مدرن اگر چه شرایط زندگی را آسان کرده اما همزمان قدرت دخالت در حریم خصوصی افراد را به شدت افزایش داده است.

2- دولت ها و نهادهای قدرتمند بین المللی همواره از تکنولوژی و ابزارهای محصول مدرنیته استفاده می کنند تا بیش از گذشته میزان اطلاعات خود را در قبال مردم و فعالان سطوح مختلف افزایش دهند.

3-فعالان حقوق بشری و معترضان به ورود به حریم خصوصی شهروندان که عموماً به شکل ساختاری، کلان و حتی قانونی از سوی دولت انجام می شود، هیچ گاه توان مقابله با این دخالت را ندارند.

این موضوع همواره از سوی اندیشمندان و بنیانگذاران عصر جدید مورد بحث قرار گرفته و همواره برای آن راه حل هایی ارائه شده است، اما دولت ها در دنیای غرب به بهانه حفظ امنیت، آنها را نادیده می گیرند. در تازه ترین نمونه، پلیس فدرال آمریکا به شکل کاملاً علنی اعلام کرده است که با راه انداختن ابزاری به نام «مش آپ» قصد دارد با جمع آوری اطلاعات کاربران شبکه های اجتماعی در اینترنت به بررسی و تحلیل آنها بپردازد. از زمانی که فضای مجازی شکل گرفته و بسیاری از اطلاعات و افکار شهروندان کشورهای مختلف در آن به اشتراک گذاشته شده است، نگرانی دخالت های سیاسی و امنیتی دولت ها در حریم خصوصی افراد بسیار افزایش پیدا کرده است. پیش از این نیز همواره گفته می شد که منابع اطلاعاتی و امنیتی دولت از اطلاعات عنوان شده در فضای مجازی استفاده کرده و حتی با راه انداختن شبکه های اجتماعی از آنها به عنوان جاسوسخانه استفاده می کند، اما تا پیش از این تصمیم «اف بی آی» کمتر نهاد دولتی در سطح بین الملل جاسوسی اش از فضای مجازی را تأیید می کرد. مسئله ای که پیش از این «جولیان آسانژ» در سایت معروف و حتی مشکوک خود، یعنی ویکی لیکس آن را لو داده و گفته بود که مراکز امنیتی و اطلاعاتی آمریکا از فضای فیس بوک برای جاسوسی استفاده می کنند.

حال اف بی آی با تنظیم و ارائه سندی شش صفحه ای این فضا را در کنار فیس بوک به دیگر سطوح همچون توئیتر، یوتیوپ، فلیکر و ... گسترش داده است. کاری که از پیش نیز انجام می داد، اما آن را علنی نمی کرد. البته مقامات امنیتی آمریکا اعلام کرده اند که از ابزار «مش آپ» برای مقابله با تهدیدات امنیتی داخلی و جهانی استفاده خواهند کرد و هیچ گاه از اطلاعات خصوصی افراد برای جاسوسی استفاده نخواهند کرد، اما استفاده از این ابزار فوق مدرن گویای مسائل دیگری است. مش آپ این توانایی را دارد که داده های مختلف را از مجموع صفحات اینترنت جمع آوری کرده و به شکل طبقه بندی شده و به زبان انگلیسی (ترجمه همزمان از هر زبانی) در اختیار نیروهای امنیتی آمریکا قرار دهد. این نرم افزار حتی می تواند با استفاده از نقشه های «گوگل مپ» و «یاهو مپ» محدوده جغرافیایی کاربران را نیز مشخص کند، تا امکان دسترسی به آنها بسیار آسان باشد. مش آپ جدای از شبکه های اجتماعی رسانه های ملی کشورهای مختلف را نیز رصد خواهد کرد. در حال حاضر شرکت های بزرگ و طراح نرم افزارهای قدرتمند، برای تأمین کردن منافع نیروهای امنیتی آمریکا به دنبال طراحی پیشرفته ترین نوع این ابزار جاسوسی هستند. اف بی آی برای توجیه این گونه جاسوسی اعلام کرده است که مرورگر موردنظر تنها واژه های متن هایی را جمع آوری می کند که در آن از کلمات مشخص و تهدید کننده ای همچون، «گنگ»، «ترور»، «افشاگری»، «حمله انتحاری» و ... استفاده می کنند. مقامات امنیتی آمریکا با این کار به دنبال اعلام و تأیید این مسئله هستند که تنها به امنیت شهروندان می اندیشند و خواهان مبارزه با تروریست ها هستند. در حالی که فعالان ضدغربی به خوبی به این مسئله آشنا هستند که استفاده از زبان رمز در اقدامات، خود مسئله ای اولیه بوده که قرن ها نیز سابقه داشته است. بنابراین مقامات امنیتی آمریکا برای مبارزه با فعالان ضدغربی در فضای مجازی باید به دنبال کسب اطلاعات و کشف رمزهای آنها باشند، نه اینکه از اصطلاحات واضح و ساده ای همانند ترور، وارد حریم خصوصی افراد شوند تا امنیت شهروندان را تأمین کنند. پیش از انتشار خبر استفاده از ابزار مش آپ مقامات آمریکایی اعلام کرده بودند که درصدد کوچک کردن ارتش، اما مدرن تر کردن آن هستند.

اولین اقدام در این مسیر می تواند تقویت نیروهای امنیتی، اطلاعاتی و جاسوسی باشد که فضای مجازی این امکان را به دولتمردان آمریکایی می دهد. این سیاست یکی از دلایلی است که «لئون پانتا» از سازمان سیای آمریکا به پنتاگون منتقل شد. آمریکا با توجه به بحران اقتصادی کنونی که گفته می شود طی 01 سال آینده تأثیر غیرقابل جبرانی به اقتصاد نظامی آمریکا خواهد گذاشت و همچنین با توجه به خیز نظامی کشورهایی همچون چین و روسیه مجبور است در دهه های آینده کمتر وارد جنگ های مستقیم شود. از این رو، درصدد است تا با چرخشی استراتژیک، تمرکز خود را به سمت جنگ های سایبری و امنیتی منتقل کند. از این رو بیش از گذشته به دنبال رصد لحظه به لحظه کاربران در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است. نیروهای متخصص امنیتی آمریکا از این طریق می توانند از تحولات مناطق مختلف نظام بین الملل و همچنین جهت گیری افراد، نهادها و حتی کشورهای مختلف نسبت به کشورشان مطلع شوند و در مواقع لازم علیه آن اقدام کنند..

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد